dinsdag 14 december 2021

π•΅π–Šπ–“π–Žπ–“π–Š’π–˜ π•Έπ–Žπ–“π–‰π–‹π–šπ–‘ 𝕬𝖗𝖙 - Uitleg basis Mini Album JMA-ES-CD98


Er zijn heel veel verschillende mogelijkheden om de basis van dit leuke mini albumpje (10x10 cm) te maken, maar dit is hoe ik hem heb gemaakt (zie ook dit blogbericht).

Wil je nog meer mogelijkheden zien? Anita van Merode en Jenine Siemerink hebben hier een Facebook Live mee gedaan.

Je vindt ze hier terug op YouTube: 

Anita:


Jenine:

https://www.youtube.com/watch?v=O2F5kdcPiLo

(hierin kun je ook zien hoe Jenine mijn mini album doorbladert)

   
Uitleg:

Het mini albumpje is in verschillende volgorde te maken, afhankelijk van wat je er precies mee wilt doen.

Tip: lees eerst deze handleiding een keer helemaal door.

Eventuele uitzonderingen/tips heb ik gemarkeerd met een 


Ik heb in mijn mini album de pagina’s dubbel gemaakt met de binding er tussen geplakt. Hiervoor stans je:

- 1 x het rugdeel


- 4 x het vierkant van 10 x 10 cm voor de voor- en achterkant van je album

- 8 x het grootste gekartelde vierkant voor de pagina’s

 Mocht je de pagina’s niet dubbel maken zoals Jenine in haar filmpje doet, heb je van de voor- achterkant en de pagina’s dus maar de helft nodig.

BeΓ―nkt eventueel alle onderdelen van je mini album. Dit is makkelijker om te doen als alles nog ‘los’ ligt.

Snij ook 2 strookjes van 3 x 8,5 cm. Dit worden de strookjes voor je binding waar je de pagina’s aan vast gaat plakken.  Teken op je strookje middenlijnen in de breedte en de hoogte.

Leg de mal uit de stansset met de 2 gaatjes met het streepje op de horizontale middenlijn van je strookje.

De verticale middenlijn van je strookje kun je door de gaatjes van de mal heen zien.

Zet dit even vast met verwijderbaar tape en haal dit door je stansmachine.

Als het goed is zie je de afdruk van de mal op je papier (glimt een beetje), dat is waar je gaat rillen. Soms zie je het beter als je het strookje even schuin houdt, zet dan even potloodstreepje.

De strookjes worden op deze manier even breed als je rugdeel, waardoor je niet veel ruimte hebt om er wat dikkere dingen op te maken, zoals bijvoorbeeld de pockets die ik in mijn mini album heb gemaakt. 


Daarom heb ik de rillijnen vlak langs de gaatjes gemaakt. Zo krijg je in het midden tussen de bindingstrookjes en langs de kantjes een paar mm extra.

 

Als je nog zo’n leuk randje aan je rugdeel wilt maken met de stans uit de set, is dit het moment. Doe dit in ieder geval voor je de 2 bindingstrookjes in je rugdeel plakt.


Lijm de strookjes nu in je rugdeel. Dit kan met lijm of met dubbelzijdig plakband, net wat jij prettig vind. Zorg ervoor dat de gaatje precies op elkaar komen.

Het ziet er dan zo uit:




Nu kun je de voor- en achterkanten van het album aan het rugdeel plakken. Ook deze maak je dubbel met de binding ertussen. 

 

Wil je je album sluiten met een lintje zoals bij mijn album, lijm dan het lintje tussen de pagina’s aan de voor- en achtkant voordat je ze op elkaar plakt. 

Wil je er bijv. nog een doorkijkje/ schudvenster in maken zoals ik heb gedaan, dan kun je de voorkant er beter later opplakken, nadat je je opening er in gemaakt hebt.

Wil je je gaatjes in de rug afwerken met eyelets, dan kun je dit het beste nu doen. Later kan ook nog, maar is iets lastiger. 

Mocht je designpapier op je rug willen plakken, doe dit dan voordat je de eyelets er in doet.

 

Ik had bij mijn album de rug nog een keer gestanst van designpapier en precies op de rug van het Kraft geplakt. Daarna heb ik de voor- en achterkant er bovenop geplakt.

Nu kun je de pagina’s aan je binding gaan plakken. Het makkelijkste vind ik om eerst met de laatste, rechterpagina te beginnen. Plak deze een paar mm van de rillijn af. 

Let op dat je je pagina’s er allemaal op dezelfde manier in plakt, want de kartels zijn aan iedere kant anders. 

Omdat het dubbele pagina’s, zijn zou je er ook nog een pocket van kunnen maken door je linker pagina maar aan drie kanten vast te plakken en de boen of zijkant open te laten. Je kunt er dan aan de zijkant of bovenin bijv. een label steken.


Plak dan de een na laatste rechter pagina  in je album.


Zo ga je door tot je alle vier de rechterpagina’s ingeplakt heb.


Als alle rechter pagina’s in je album zitten, sla je een van de rechter pagina’s om en plak je er een linker pagina tegenaan.

 Je binding zit nu netjes tussen de rechter en linker pagina weggewerkt.

Neem nu de een na laatste rechter pagina en plak hier op dezelfde manier een linker pagina op. Ga zo verder tot je alle vier de linker pagina’s op de rechter pagina’s geplakt hebt.

 

Omdat je de pagina’s er in feite met de verkeerde kant (spiegelbeeld) tegenaan plakt, is het gestanste randje iets ruwer. Dit kun je met een vouwbeen een beetje platter/gladder duwen. Mocht je de randjes beΓ―nkt hebben, dan valt dit al veel minder op.

 Nu is het tijd om je album te gaan versieren! Hiervoor bestaan heel veel leuke en verschillende manieren.

Wil je lezen hoe ik dit heb gedaan? In mijn vorige blogbericht vind je heel veel foto’s van mijn album en beschrijf ik bij iedere foto in het kort hoe ik het gemaakt heb en met welke producten:


Heel veel plezier en succes met je Mini Album en vergeet hem niet te showen op:

Jenine’s Mindful Art - Inspiration Group:



Studio Light - Creative Community:


Bedankt voor het kijken!

1 opmerking:

  1. goede middag,
    ik plaats hier een opmerking, omdat ik je wil laten weten, hoe mooi ik jou projecten vind!
    ze zijn zo mooi en stijlvol!! echte kunstwerkjes!
    groetjes
    bedankt voor de duidelijke uitleg
    Tine
    dankjewel voor de inspiratie en uitleg

    BeantwoordenVerwijderen